Sjuka ideal

Jag lever i en gymnasievärld full med ätstörningar, självmordstankar och enorma komplex.
Man ser varje dag hur tjejer blir mindre och mindre och hur de få salladsbladen som de har
på tallriken bara minskar för varje skollunch. Varför all denna kroppshets? Är man inte en 36,
då duger man inte, har man inte trots sina små kilon en snygg och fyllig rumpa duger man
inte heller. Helst ska man vara en 36, men om brösten och rumpan ska man vara en 42?
Allt fler tjejer omkring mig mår dåligt över sina kroppar, och döljer sig i stora kläder, bara för
att dom kanske råkar vara en 38? Världen som vi lever i är sjuk.

Vart kommer all den här hetsen ifrån? Jo, den kommer från våra jämnåriga. Visst, dom där
vanliga faktorerna som media, klädkedjor och tidningar spelar väl också in, men mest
kommer idealen och hetsen från våra jämnåriga. Det kommer från killarna, som sitter och
kommenterar i korridoren, kolla hennes bröst, kolla in hennes läckra rumpa? Det kommer från
tjejerna som sitter i cafeterian och jämför varandras kroppar med varandra, och som snackar
skit om dom som kanske råkar vara en 40:a. Det kommer från omklädningsrummen, när
tjejerna står framför spegeln, hetsar varandra och jämför sina kroppar med varandra.

Jag är trött på att allt fler tjejer i min ålder som jag bryr mig om, mår dåligt över sina enligt
mig alldeles perfekta kroppar. Snart måste någon ta tag i dessa sjuka kroppsideal, innan
det är försent.





Jag har lärt mig, att jag är som jag är, och dom som inte tar mig som jag
är, dom är inte heller något att ha!

Kommentarer
Postat av: josephine,

seriöst det du skriver är 100% sanning, vi lever i en sjuk värld erika, håller med dig!

Man ska vara nöjd som man är! :*

2009-08-29 @ 14:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0